REFLECTION


Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran banyak memberi kesan yang baik kepada pelajar khususnya pelajar zaman sekarang yang dikenali sebagai zaman era dgital. 

Penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran. Hal ini kerana pengajar dapat membuat persiapan dan bersedia dengan lebih awal dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui cara ini pengajar dapat mencari maklumat-maklumat berkenaan dengan pengajaran dengan lebih baik seterusnya dapat menyampaikan kepada pelajar secara berkesan. Melalui penggunaan alat ICT sebagai alat bantu mengajar maka proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih menarik dan dan berkesan contohnya menggunakan alat seperti powerpoint, flash, video, visual dan mereka hanya perlu mengaplikasikan alatan tersebut ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui cara ini proses pengajaran dan pembelajaran dapat di jalankan dengan lebih mudah, ringkas dan padat kerana pelajar akan didedahkan dengan gambaran dan persembahan menarik serta mudah untuk di fahami. Justeru itu pelajar tidak akan mudah merasa jemu dan bosan dalam menjalani proses pengajaran dan pembelajaran kerana tertarik dengan gaya persembahan yang ditunjukkan melalui ICT. Di samping itu kesan penggunaan ICT ialah dapat menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif serta mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan. Dengan adanya ICT pengajar dapat mempelbagaikan proses pengajaran dan pembelajaran dan bukan hanya ketertumpu kepada teknik pengkuliahan sahaja bahkan dapat mempertingkatkan kualiti pengajaran dengan menggunakan pelbagai kemudahan yang terdapat dalam ICT. Melalui penggunaan alat ICT pengajar dapat menerangkan kepada pelajar dengan lebih terperinci serta mendalam mengenai sesuatu subjek. Contohnya penggunaan internet sebagai alat untuk mendapatkan maklumat-maklumat terkini mengenai dunia pendidikan. Kemahiran menggunakan internet membolehkan pengajar dan pelajar mendapatkan maklumat dan pengetahuan yang terkini dengan lebih cepat serta efisen tanpa perlu menunggu masa yang lama seterusnya dapat di gunakan dalam aktiviti pembelajaran. Melalui cara ini kualiti pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan kerana maklumat-maklumat dapat terus di akses kedalam sistem. Contohnya pengajar menyediakan satu laman web atau blogg dimana semua nota, tugasan, dan lain-lain yang berkaitan dengan sesuatu subjek dapat diakses oleh semua pelajar. Ini secara tidak langsung dapat menjimatkan masa pengajar selain para pelajar tidak tercicir didalam mendapatkan sesuatu maklumat mengenai subjek yang dipelajari. 

Melalui Kursus Technology And Innovation In Education (TIE) ini, ia dapat meningkatkan kemahiran kami sebagai pengajar. Melalui kursus ini juga, kami didedahkan dengan pelbagai alatan, bahan dan kaedah pengajaran mengenai ICT seperti komputer, software, internet dan sebagainya. Semua benda yang berkenaan dengan ICT mempunyai berbagai fungsi dan kegunaannya yang tersendiri dalam menjalani proses pengajaran dan pembelajaran dikolej. Hal ini kerana melalui penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran pengajar dan pelajar akan lebih menguasai teknologi-teknologi terkini yang dapat membantu dalam memahami setiap subjek yang dipelajari serta menyimpan, memproses dan merekod setiap maklumat yang diperolehi. Kemahiran dalam menggunakan ICT ini mampu memberi nilai tambah kepada kami agar dapat menggunakannya untuk menyampaikan ilmu kepada pelajar agar ianya mudah untuk di fahami.

Di samping itu kami juga dapat menambahkan pengetahuan mengenai sistem ICT melalui pengalaman yang diperolehi semasa kursus TIE ini dijalankan. Dalam era dunia tanpa sempadan ini pengajar perlu menggunakan setiap teknologi yang ada agar tidak ketinggalan khususnya didalam bidang pendidikan yang banyak menggunakan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Contaoh nya teknologi “cloud system” yang diguna pakai pada masa ini. Pengetahuan yang mendalam mengenai ICT amat penting bagi pengajar agar ianya dapat di aplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran bagi memudahkan lagi pemahaman pelajar selaras dengan konsep teori Gagne. ( 9 teori Gagne)

No comments:

Post a Comment